onsdag 4 juni 2014

Olika tomatsorter

Har haft turen att få några olika tomatsorter som fina plantor av en arbetskollega. Hon är en hejjare på att få goda tomater och vi har fått smakprov på jobbet både som tomat och marmelad.

















Plantorna har stått och vuxit på sej i tillfälliga krukor av mjölkkartonger och nu är det dags att få lite större om rötterna.


























Köpte mej en gul tomatplanta på blomsterriket i helgen. Det ska bli kul att se dem växa och blandas ihop med de andra sorterna.


















De svarta krukorna är papperskorgar från IKEA som jag borrat hål i botten på för dräneringens skull.Funkar precis lika bra som hinkar.
De olika sorters plantor jag har är Plommon, Gul, Vanlig och Choklad.Spännande plantor som kan bli en bra kombo, hoppas nu att det blir mycket frukt på dem.
Finns knappt nån godare grönsak är en solmogen tomat.








































För att hålla isär de olika sorterna ville jag märka krukorna på nått sätt. Va inne på att göra egna skyltar men kom på att jag har ju min vita textpenna, skolkritepennan. Provade på att texta och det funka bra, säkert kommer färgen behövas bättras på då den är vattenlöslig men det spelar ingen roll.



































På plats i sin lilla hörna inne i växthuset står de nu och väntar på att växa och frodas. Värmen och fuktigheten gör dem gott och hoppas de kommer att trivas. Jag besöker dem dagligen och gillar verkligen att vara här inne , min lilla oas.



















Solen skiner in i växthuset mest hela dagarna.Nu gäller det att komma ihåg att öppna upp dörrar och tak de varma sommardagarna så växterna ej storknar.

Ha en skön dag mina goa vänner
Kram Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar