söndag 23 november 2014

Saffransbak

Idag denna gråmulna söndag kunde jag inte hålla mej längre.Dags för årets bästa och godaste bak, saffransbaket!




















Härligt gul och doftande sväller den upp i mitt kök.Det är svårt att låta bli alltför många smakprov då detta är min favvodeg.





















Mina saffransbak bli fler till antalet varje år. Jag brukar alltid baka lussekatter till första advent och de tar snabbt slut. Då brukar formerna ändras något till mer runda med pärlsocker på.Massa gula katter ligger och väntar på att komma in i ugnen .Russinen stoppar jag i efter jäsningen när de ska penslas och in i ugnen för annars poppar de upp och blir brända.




















Jag är sparsam med mjöl i min deg för att den ej ska bli kompakt och torr. Gräddningen avslutas när bullarna börjar få liite färg för då blir de bäst för min smak.
Massa bullar trängs nu under handdukarna redo för att packas i påsar. Några hamnade på fikafatet med bästaste vänner och de vart uppskattade kan jag lova.

Ha en skön söndag 
kram mina vänner
Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar