torsdag 8 augusti 2013

Växthus projekt

Bloggtorka ... Semester och alldeles för fint väder..
Men nu sinar sem och regnet strilar, dags att knäppa på datorn!


Har fått ett växthus och det har nu kommit på plats.Nästa steg var ju att avveckla en del av pallkragarna och få in de i växthuset.



















De tomma kragarna fick bra plats längs ena långsidan. Här kommer nästa års skörd att gro. Sallad lök morötter bönor etc etc

















Steg ett var att flytta bort alla fina jordgubbsplantor som tyvärr fått alla blom och kart avätna av råddjuren i år.. Nästa år ska nätet fram i tid.





















Fick för mej att det skulle bli bra att bygga en drivbänk längs med växthuset då jag vill ha plantorna ute. Nisse snickrade snabbt ihop en låda som vi satte duk i och i med jord och plantor och nya skott.Över 20 plant vart det och jag vart bra nöjd.

















Örterna fick sin plats inne i huset då de ej är lika beroende av bin och humlor. Här kommer de nog att trivas. Ska sätta i nån mer krydda, ev vitlök 



Med plattor som mittgång att gå på och med lite större kakelplattor längs in där tomater och gurka ska få stå i hinkar börjar det likna mer och mer ett riktigt växthus.

Hittade också en stege uppe på vinden som jag kan ha små plantor och blommor stående. Den gamla kättingen rostig och dann hängde jag med upp. Här kanske nån slingerväxt kan hitta sin plats.
Hade även ett gammalt fiskenät som förut satt i uterummets tak men som nu fick hänga med in här.



















På andra sidan flyttade jag rabarbern i sin krage samt en som jag kan odla potatis i. Med stenar runt om tycker jag att det blev ganska bra trots att det är ett gammalt begagnat hus vi fått. Nu får vi vänta med spänning på nästa vår då det är dags att odla på riktigt.

Kram Lena

















2 kommentarer:

  1. Här händer grejer:)Tänkte jag skulle gå in på din sida och få lite inspiration, som man brukar få, och vips så står det ett fint växthus hos er. Önskar dig lycka till med dina odlingar/Camilla

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du! Själv tycker jag att det sinat i inspirationskällan nu under den underbara sommaren. Men på nått konstigt vis börjar det rycka i armarna att få göra nått igen!Kul att kunna inspirera! Lena

    SvaraRadera